September 23, 2020

Gaji RM140,000 Sebulan!

Sesekali dapat sembang dengan orang yang bergaji RM140,000 sebulan, saya tanya dia, dia buat apa dengan duit banyak begitu?

Dia jawab,
Sesudah semua hutang selesai (kecuali rumah), buat haji untuk diri, isteri dan ibu bapa, maka:

50% kebajikan = RM70,000.
20% saving = RM28,000.
10% perbelanjaan bulanan = RM14,000.
10% hutang rumah = RM14,000.
5% investment emas = RM7,000.
5% belanja sendiri = RM7,000.

(Ini kiraan kasar saya sahaja lepas dengar beliau beritahu. Boleh jadi ada tolak KWSP semua).

Saya tanya lagi, “biar benar 50% tu kebajikan. Maksudnya bagi duit ke orang? Mak aih banyaknya.”

Dia jawab,
“Sikit ja tu dari apa yang Allah dah beri kepada saya sekarang. Masa saya muda saya sibuk kerja. Nak sedekah kat masjid pun hari jumaat sahaja. Sekarang ada duit, bagi jelah. Duit tak habis pun. Lagi pun duit boleh cari dan habis. Pahala pula kekal jika kita tak buat jahat.

Saya masih boleh menyimpan, boleh travel, boleh belanja cucu, itu pun duit masih ada. Alhamdulillah.

Ingat ini Khairul, masa gaji kita RM1,000, kita rasa kecil sangat. Belajar beri RM100 untuk kebajikan.
Masa gaji kita RM3,000, beri RM300. Mula ja dengan 10% dari gaji. Setiap 10 tahun umur kita meningkat, tambah lagi 5-10% untuk disalur ke badan kebajikan.

Lepas itu tengoklah melimpah ruah kekayaan Allah beri. Sihat, anak cucu pun selalu ziarah, lebih dari itu bersepah rezeki lain yang mencurah-curah. Cuba buat, cuba mula hari ini. Jangan culas.

Huhuhu. Sentapnya Ya Allah. Sungguhlah, duit itu memang boleh ja cari. Namun balik-balik semuanya untuk kembali ke sisi Allah. Lain macam betul orang-orang kaya punya “pelaburan” untuk ke sana.

Kita hanya nampak mereka pakai coat, berkereta mewah, namun kita tak pernah tahu di sebalik semua itu ada “kerja” yang mereka usahakan.

Patutlah makin kaya, ini resipinya.

Huhu Begitulah.

Aku kagum!

Ini merupakan petikan daripada cerita-cerita murah rezeki yang dikongsikan oleh Tuan Khairul Hakimin Muhammad. Siapa sangka kan. Alhamdulillah juga setidak-tidaknya kita tahu apa rahsia seorang yang merendah diri walaupun mempunyai pendapatan yang sangat lumayan.

Nak tahu lebih cerita lagi, boleh dapatakan di link di bawah ini.

Petikan 21 CMR: https://bykhm.onpay.my/order/form/21cmr/736

JMR

Yo, it's me, JMR!

View all posts by JMR →

4 thoughts on “Gaji RM140,000 Sebulan!

  1. gaji 1K usd pun dah rasa lumayan..

    apatah lagi kalau 100K..

    inilah kelebihan kalau bergaji besar…boleh sedekah banyak..

    orang gaji kecil..hanya mampu sedekah apa yang ada

  2. Tapi setakat ni, orang gaji RM 800,000 sebulan pun saya ada jumpa. Bekas Pemain Bola Sepak Pereya Diaz. Sekarang tak tahu ke mana pulak dia!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *