Home Isu Semasa Dividen dan Bonus Tabung Haji Tahun 2016

Dividen dan Bonus Tabung Haji Tahun 2016

by JMR
11 comments
Dividen dan Bonus Tabung Haji Tahun 2016

Pengumuman Dividen dan Bonus Tabung Haji Tahun 2016 memang ditunggu oleh pendeposit-pendeposit terutamanya kaum muslim di Malaysia. Tak kiralah menyimpan di Tabung Haji dengan sebab pelaburan jangka masa panjang atau pun menyimpan dengan sebab ingin mengumpul wang untuk menunaikan haji/umrah.

Dividen dan Bonus Tabung Haji Tahun 2016

Pengurangan peratus agihan Dividen dan Bonus Haji pada tahun 2016 berbanding tahun 2015 mungkin akan menjadi satu isu yang akan diperkatakan oleh pendeposit-pendeposit.

Sejarah Pembayaran Tabung Haji dari Tahun 1994 – 2016
Tahun Dividen Bonus
1994 9.5 Tiada
1995 9.5 Tiada
1996 9.5 Tiada
1997 9.5 Tiada
1998 8.0 Tiada
1999 8.0 Tiada
2000 5.5 Tiada
2001 3.25 Tiada
2002 3.5 Tiada
2003 4.0 Tiada
2004 4.3 Tiada
2005 4.5 Tiada
2006 4.75 Tiada
2007 5.0 2.0
2008 5.0 Tiada
2009 5.0 Tiada
2010 5.5 Tiada
2011 6.0 Tiada
2012 6.5 1.5
2013 6.0 2.0
2014 6.25 2.0
2015 5.0 3.0
2016 4.25 1.5

Apa-apa pun bersyukur dengan perolehan untuk kali ini. Bagi aku, tak perlu dibandingkan dengan intrumen pelaburan jangka masa panjang lain seperti ASB yang mampu memberi pulangan yang lebih tinggi, tetapi harus diingat ianya belum ditolak dengan zakat yang perlu dibayar.

Yang penting, gunakan konsep ‘diversify’ dalam pelaburan. InsyaAllah, hati akan lebih puas..

11 comments

NurulIzwa Kamaruddin February 6, 2017 - 12:23 pm

Alhamdulillah..sikit banyak tak pelah 😉

Reply
NurulIzwa Kamaruddin February 6, 2017 - 12:23 pm

Alhamdulillah..sikit banyak tak pelah 😉

Reply
titan February 6, 2017 - 3:18 am

niat aku nak simpan gi haji.

dapat dividen atau tidak.

aku tak kesah sangat.
titan recently posted…Belajar Buat Blog yang INTERESTING dan Menguntungkan.My Profile

Reply
saps ibu bapa February 5, 2017 - 5:00 pm

dah lama ada akaun tabung haji , tapi tak pernah masukkan setiap bulan..rasa rugi la pulak.
saps ibu bapa recently posted…SAPS Ibu Bapa – Semakan Keputusan PeperiksaanMy Profile

Reply
ahmadyani February 5, 2017 - 3:17 am

Ekonomi sekarang ini betul-betul mencabar. Kita berdoa tahun 2017 ini akan bertambah baik dan untuk tahun seterusnya. Alhamdulillah ada juga bonus. Sebetulnya hanya ada dividen sahaja.

Reply
siti hazreen February 4, 2017 - 12:34 pm

tak salah rasanya kalau simpan sedikit pada emas, emas kalis inflasi 😉
siti hazreen recently posted…Cara Beli Emas Public Gold Melalui Akaun GAP Kali PertamaMy Profile

Reply
siti hazreen February 4, 2017 - 12:33 pm

kena variasikan tempat simpanan wang 😉
siti hazreen recently posted…Cara Beli Emas Public Gold Melalui Akaun GAP Kali PertamaMy Profile

Reply
el February 4, 2017 - 11:52 am

pelaburan yang baik

Reply
MeqZa Abdul Rahman February 3, 2017 - 8:55 pm

Alhamdulillah ada juga dividen kan?
MeqZa Abdul Rahman recently posted…Sentiasa Cukup Walaupun Sedikit. Itulah Rezeki yang BerkatMy Profile

Reply
anuar February 3, 2017 - 7:50 pm

Syukur Alhamdulillah..
Walaupun tak banyak, tapi dapat juga rezeki sikit2..
anuar recently posted…Contest SEO : Belajar Buat BlogMy Profile

Reply
Nur Fannun February 3, 2017 - 6:05 pm

hmm, tabung aji pun sikit jugak..ekonomi tak berapa nak baik sekarang ni. betul2 dh keuntungn dh dibyr zakat xpyh nk fikir2 lg.

Reply

Leave a Comment

CommentLuv badge
Protected by WP Anti Spam