March 19, 2024

Anda Seorang Yang Sibuk? Ini 6 Cara Terbaik Menjaga Pemakanan Harian.

Ada orang sangat menjaga pemakanan untuk menikmati hidup yang sihat. Tidak kurang juga ada yang hidup hanya untuk makan.

Ia merupakan suatu gambaran bagaimana makanan dalam kehidupan seharian kita.

Dan ia adalah satu peringatan bahawa makanan yang kita makan mempunyai impak secara terus kepada hidup, kesihatan, rupa dan sudah pastinya produktiviti kita.

Namun, berapa ramai yang betul-betul ambil berat tentang pemakanan mereka?

Menjadi satu cabaran bagi kita untuk mengekalkan nutrisi pemakanan apabila terdapat pelbagai cadangan dan idea yang berbeza daripada sesetengah orang.

Oleh itu, mari kami kongsikan beberapa tips untuk menjaga pemakanan supaya lebih teratur dan berkesan.

6 Cara Terbaik Menjaga Pemakanan Harian.

1. Jangan tinggalkan sarapan!

Breakfast is a King!

Sarapan bertindak sebagai catalyst (pemangkin) untuk tubuh badan dan minda kerana ia menjadi sepak mula kepada metabolisma kita. Metabolisma pula adalah enjin yang bertanggungjawab terhadap kepantasan fungsi otak dan tubuh kita.

Bersarapanlah dengan makanan yang dapat menguatkan otot daripada sumber protein yang baik seperti telur dadar. Berikan juga karbohidrat yang penting seperti oat, muffin atau roti untuk otak kita. Dan lengkapilah nutrisi harian dengan sumber kalsium utama iaitu segelas susu segar.

2. Makan Buah-buahan

Buah adalah sumber karbohidrat yang diperlukan oleh otak dan sumber tenaga untuk tubuh. Sebiji buah adalah snek yang ideal untuk mengekalkan tenaga dan aktiviti otak pada tahap tinggi antara hidangan.

Makanlah epal yang penuh fiber, pisang yang penuh potassium, atau buah berry yang penuh dengan anti-oksida. Kebaikan pada buah-buahan ini adalah berlipat kali ganda.

3. Minum 1 hingga 2 liter Air Setiap Hari

Air adalah sumber kehidupan. Badan manusia terbina daripada 60 peratus air. Dehidrasi menyebabkan kemalasan, kelambatan dan ketidakmampuan untuk fokus serta menyebabkan sakit kepala. Fokus korang akan terganggu bila bekerja.

Badan kita memerlukan air untuk menyebarkan nutrien melalui saluran darah kepada organ tubuh, termasuklah otak. Namun ramai daripada kita yang mengalami dehidrasi tetapi tidak menyedarinya.

Jangan keluar dari rumah tanpa membawa sebotol air. Jangan pergi kerja tanpa membawa sebotol air. Dan jangan lakukan apa-apa pun tanpa sebotol air!

4. Rancang Pemakanan Untuk 1 Minggu

Luangkan hujung minggu untuk merancang makanan kita setiap hari. Contohnya nak beli barang apa untuk kita makan dalam masa satu minggu supaya tidak terpaksa makan meggi pada lewat malam sebagai pilihan. Tambahan pula, kita dapat jimatkan kos perbelanjaan daripada terlebih guna.

5. Buat Diari Pemakanan

Setiap apa yang kita makan, cuba kita catat didalam telefon pintar atau buku nota. Ini memudahkan kita untuk tengok balik apa ynag kita makan selama satu minggu. Mesti korang kagum tengok berapa banyak makanan yang dimakan dalam masa satu minggu.

food diary

Jika kita nak lebih advance, terdapat aplikasi yang boleh membantu kita mengira jumlah kalori yang kita ambil setiap hari.

6. Berpuasa Pada Hari Tertentu

Tak dapat disangkal lagi, berpuasa memang banyak kelebihan dalam menjaga kesihatan. Satu kajian mendapati bahawa berpuasa meningkatkan metabolisma badan manusia secara mendadak. Dari situ dapat juga membantu kita untuk mengurangkan rasa lapar dan membakar lemak dengan lebih cepat.

Cubalah berpuasa dua kali seminggu (Isnin dan Khamis) seperti mana yang dinasihatkan oleh Nabi Muhammad SAW.

Jika itu terlalu sukar, amalkan tiga kali sebulan (hari ketiga belas, empat belas dan lima belas dalam kalendar bulan Islam)

Bila anda dah merancang pemakanan, insyaAllah hidup anda akan lebih cergas dan cerdas. Kesibukan jadual kerja anda setiap hari tidak sepatutnya menjadi alasan untuk anda culas mengambil makanan yang sihat atau terlupa waktu makan yang sepatutnya.

JMR

Yo, it's me, JMR!

View all posts by JMR →

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *