November 29, 2020

SKETSA 3 BANGSA DALAM 3 LUBANG DI ZAMAN JEPUN

Cerita ini katanya berlaku pada zaman penjajahan Jepun di Malaya @ Tanah Melayu, jauh sebelum negara kita merdeka. Cerita ini disampaikan dari mulut ke mulut dan akhirnya seakan menjadi sebuah cerita hikayat yang menjadi buah mulut. Bagaimanapun ceritanya menarik untuk kita renungkan dan jadikan panduan dalam kehidupan.

Menurut ceritanya, dari versi yang penulis dengar adalah begini;

Pada satu ketika disatu tempat yang tidak dicatatkan namanya, askar-askar Jepun telah menahan beberapa orang yang terdiri dari bangsa India, Melayu dan Cina. Oleh kerana ketiadaan penjara atau lokap, maka mereka semua telah diletakkan di dalam beberapa buah lubang yang dalam, yang kira-kira susah untuk mereka memanjat jika tanpa bantuan seseorang.

Di lubang yang diletakkan orang-orang India, pegawai jepun memberikan arahan supaya memadailah seorang askar saja yang pengawalnya, bagaimanapun pengawalnya bolehlah berkawal jauh dari lubang berkenaan kerana katanya orang-orang India ini hanya akan berbuat bising dan bergaduh sesama mereka dan tidak akan ada satu pun dari mereka yang akan berjaya keluar dari lubang berkenaan kerana mereka sibuk dengan pergaduhan.

 Di lubang yang diletakkan orang-orang Cina, pegawai Jepun memberikan arahan supaya diberikan kawalan yang sangat rapi kerana mereka ini dipercayaai akan saling bantu membantu sesama mereka untuk melonjakkan seseorang keluar keatas lubang dan sekiranya ada yang akan terlepas keluar maka mereka ini akan membantu dengan menarik yang lain keatas untuk sama-sama keluar dan bebas.

 Manakala di lubang yang diletakkan orang-orang Melayu, pegawai Jepun memberikan arahan supaya tidak perlulah diberikan kawalan kerana orang-orang Melayu ini akan mengkhianati sesama mereka, jika ada yang hampir dapat keluar dari lubang maka akan ada diantara mereka yang akan menariknya semula kebawah kerana sifat dengkinya. Maka kesemua mereka ini akan kekal tinggal didalam lubang itu buat selama-lamanya.

Dah baca? Adakah kita masih sebegitu dan adakah ‘mereka’ juga masih sebegini? Bila nak buktikan yang kita bukan seperti itu?

Jom pakat-pakat kita fikir menggunakan akal otak yang terletak di kepala atas, bukan kepala bawah.:-) 

JMR

Yo, it's me, JMR!

View all posts by JMR →

5 thoughts on “SKETSA 3 BANGSA DALAM 3 LUBANG DI ZAMAN JEPUN

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *