July 5, 2020

Rahsia Rezeki

Rasululullah s.a.w. bersabda, “Pada akhir zaman kelak, manusia harus menyediakan harta untuk menegakkan urusan agama dan urusan dunianya.” (HR. At-Thabrani) .

Arwah ayah dan umi selalu pesan, “Carilah keberkatan dalam rezeki..” . Ringkas tapi penuh maksud.

Sekarang baru aku faham. Kadang-kadang pendapatan kecil tak semestinya korang akan mati kebuluran. Pendapatan yang banyak setiap bulan tak semestinya akan ada lebihan duit yang banyak untuk simpanan. Rezeki itu datang daripada Allah swt, bukan hanya dalam bentuk wang ringgit, tapi dalam pelbagai bentuk, ie: anak, masa yang lapang, etc.

Kehidupan yang kaya, sederhana atau miskin.. bukanlah kayu pengukur yang tepat untuk menentukan bahawa rezeki yang anda perolehi adalah rezeki yang diberkati atau tidak. Ia sebenarnya terletak pada rasa “syukur” yang wujud dalam diri. Namun begitu, ramai yang terkeliru dengan pengertian syukur ini dan kurang jelas dengan hakikat sebenar “rasa syukur”..

Pesan orang tua, kita selalu pandang sebelah mata, masuk telinga kanan, keluar telinga kiri..di sebaliknya, penuh dengan pengertian yang berguna, dunia & akhirat…

  Ketahui Amalan Orang Murah Rezeki! Klik Sini!

JMR

Yo, it's me, JMR!

View all posts by JMR →

10 thoughts on “Rahsia Rezeki

  1. Pingback: A happy boy, a happy family. | JMR: Travelog Kehidupan
  2. Sangat salute entry ini JMR….ukuran rahsia rezeki itu luas….julia dapat komen entry jmr ini pun kira rezeki sebab sihat leh BW blog rakan lain…kalau nikmat rezeki sihat ditarik? Kena la ingat kudrat masa sihat…itu sebab kecil atau besar ucaplah alhamdulilah…

    tips….lg memberi ya Allah lg berlipat kali ganda rezeki kita akan dapat…mmg betul jmr…byk2lah memberi niat utk anak dan isteri

    1. thanks sudi BW kat si blogger retis julia hehe.. tapi betul la kan..lagi byk memberi lagi byk menerima walaupn tanpa sedar..semoga kita dilindungiNya..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *