March 29, 2024

TIPS KEKAL SELAMAT BERURUSAN ATAS TALIAN.

Sekarang ni, masih ramai yang tidak mempunyai kesedaran (awareness) tentang keselamatan urusan penting di atas talian. Terutamanya, golongan yang tidak arif dan peka dengan perkembangan I.T negara. Walaupun di dada akhbar, cerita-cerita tentang mangsa ditipu oleh pemangsa atas talian (online) tetapi masih ada yang tidak sedar dan tertipu dengan email yang menabur janji manis, sehingga ada yang terpedaya dengan ayat manis dan sanggup’transfer online’ sehingga beribu-ribu tanpa pernah bersua muka dengan si penerima.

Sharing daripada laman CIMB Clicks. Untuk ilmu dan panduan kita semua.

TIPS KEKAL SELAMAT BERURUSAN ATAS TALIAN.

  1. Sentiasa Check URL.

Lebih selamat untuk menaip semula URL yang diterima berbanding direct click daripada link yang diterima. Jika was-was, lebih baik ‘Google’ untuk mendapatkan lebih info.

2. Tahu status email yang diterima. “Phishing” atau “Real”.

Langkah terbaik, jangan sesekali memberi maklumat berkaitan data peribadi atau maklumat perbankan peribadi melalui SMS, email yang tidak dikenali atau link ke laman web yang dicurigai. CIMB dan rasanya majoriti bank tidak memberi sebarang link ke lama web melalui SMS.

3. Sentiasa check alamat pengirim emel.

Biasanya diri dengan memeriksa alamat email pengirim terutamanya yang melibatkan soal perbankan. Satu huruf berbeza berisiko daripada individu lain.

4. Tahu ciri-ciri lama web yang selamat.

Untuk lama web CIMB Clicks, URLnya dimulai dengan https:// dan mempunyai ikon ‘padlock’ diawal ruangan URL.

clicks_phishing_eDM

 

JMR

Yo, it's me, JMR!

View all posts by JMR →

One thought on “TIPS KEKAL SELAMAT BERURUSAN ATAS TALIAN.

  1. ye.. setiap online banking, login page dan dll di mulakan dgn secure connection.. secure conection di mulakan dgn HTTPs..

    bagi pemilik blogspot (bukan dot com) kini google sudah updated dgn sistem keselamatan yang mana penguna blogspot blh menggunakan kedua-dua HTTPs dan HTTP
    contoh https: // linkblog . blogspot . com ATAU http: // linkblog . blogspot . com .. sape nak cuba boleh ke dashboard > setting >

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *