March 19, 2024

6 Cara Facebook Marketing Yang Anda Perlu Tahu Untuk Naikkan Bisnes Anda

Facebook, antara platform media sosial yang paling digemari ramai di seluruh dunia. Selain menjadi tempat bersosial, ramai pengguna menjadikan Facebook sebagai ‘kedai maya’ untuk bisnes atas talian (online). Mereka melakukan pemasaran dan jualan produk di Facebook, tidak kira di mana mereka berada pada bila-bila masa.

Beberapa tahun kebelakangan ini, penggunaan media sosial Facebook sebagai medium digital marketing terbukti berjaya memperkenalkan produk mereka kepada pengguna yang berpotensi menjadi pelanggan tetap untuk jangka masa panjang.

Namun, masih ramai pemilik perniagaan yang tidak tahu cara guna Facebook Marketing sebenar untuk bisnes mereka terus berkembang maju dan bersaing dalam industri hari ini.

Di Malaysia sendiri, ramai peniaga yang bergantung kepada pemasaran secara digital untuk mempromosi dan meraih jualan. Ada yang menggunakan Facebook Ads, Google Ads dan LinkedIn Ads. Tak kiralah produk anda berbentuk barangan kesihatan atau servis sewa homestay murah di Melaka, semua platform ini pasti akan membantu bisnes anda!

Media sosial hari ini sudah menjadi satu cabang pemasaran yang boleh menjana brand awareness dan meningkatkan kehadiran pelanggan setia ke dalam senarai pelanggan anda tanpa kekangan masa. Bukan hanya tempat bermain dan membuang masa.

6 Cara Facebook Marketing Yang Anda Perlu Tahu

Pasti ramai yang ingin tahu cara Facebook Marketing terbaik untuk bisnes mereka. Di bawah ini, kami kongsikan 6 Cara Facebook Marketing Malaysia yang perlu anda tahu untuk naikkan bisnes anda.

#1 Fokus Konten Dalam Facebook Group

Membangunkan Business Page dan berkongsi tentang info produk bisnes adalah perkara biasa yang dilakukan untuk menarik audien. Ini adalah cara terbaik untuk menarik trafik ke ‘kedai maya’ anda, namun usaha anda akan lebih berbaloi dengan membuat satu Facebook Group atau menjadi ahli dalam FB Group sedia ada.

Terkini, pihak Facebook telah mengubah fokus mereka dengan menarik perhatian ramai menggunakan ruang yang lebih privasi. Keutamaan diberikan kepada komunikasi melalui Private Messaging (PM) dan kumpulan kecil. Komunikasi begini lebih ‘trend in‘ pada hari ini dan ini sepatutnya dipraktikkan oleh mereka yang berbisnes.

Facebook Group yang menjadi kegemaran ramai semasa tempoh PKP.

Facebook Group lebih fokus dan berpotensi memberi lebih banyak engagement. Tambahan pula, dalam Facebook Group, pengguna boleh mengecilkan lagi minat peserta lain yang berminat dengan produk-produk tertentu. Jadi, interaksi sosial di dalam Group itu lebih bermakna berbanding info yang dimuat secara rambang sahaja di Facebook Page.

#2 Jangan Hanya Post Link, Create~Lah Engagement

Sebagai pemilik bisnes, menjadi kebiasaan untuk post link tentang produk atau servis anda di Facebook atau media sosial lain. Ini juga cara terbaik untuk menyebarkan tentang produk atau servis terbaik anda.

Namun, masih ramai pemilik bisnes yang hanya sekadar meletakkan link produk di Facebook Page bisnes dan tinggalkan begitu sahaja. Mungkin ada pengguna lain yang memberi respon atau bakal prospek yang tinggalkan komen bertanya sesuatu tentang produk anda. Jika usaha anda sekadar tinggalkan link dan berlalu pergi, ia ibarat melepaskan batuk di tangga. Sia-sia sahaja usaha untuk mencari jualan tanpa mewujudkan komunikasi dua hala atau engagement di kedai maya anda.

Ketahuilah, engaging with people on your Facebook page keeps you at the top of their minds, which will give you a competitive advantage in the long run.

#3 Aktif Bikin Video dan Facebook Live

Tahun 2019, pengguna media sosial lebih suka menonton video berbanding membaca. Data menunjukkan sebanyak 45% pengguna media sosial memperuntukkan masa lebih daripada sejam untuk menonton video di Facebook dan YouTube.

Jadi, memuatnaik video sebagai konten dalam strategi Facebook Marketing anda, pasti akan memberi impak positif kepada bisnes anda.

Selain konten video, hari ini, ramai pemilik bisnes yang lebih suka menjual secara langsung di Facebook Live kerana wujudnya komunikasi 2 hala dalam satu-satu masa. Mereka yang menjual di FB Live turut digemari ramai kerana penonton atau pembeli dapat beramah-mesra seperti di kedai fizikal sebelum terhasilnya proses jual-beli.

#4 Guna Tools Facebook Secara Optimum

Pihak Facebook menyediakan banyak tools yang boleh digunapakai untuk kepentingan bisnes anda. Tetapi, berapa ramai yang menggunakan tools ini secara optimum.

Contohnya, Facebook Messenger mempunyai keupayaan untuk mewujudkan interaksi penjual-pembeli dengan lebih pantas. Sama ada untuk menjawap pertanyaan pelanggan atau menyebarkan update terkini tentang produk anda, Facebook Messenger berupaya membantu anda berkembang dengan lebih maju.

Dengan jumlah pengguna Facebook Messenger melebihi 1.3 Juta orang setiap bulan, tools ini adalah cara terbaik untuk mendekati lebih ramai orang. Jika dibandingkan tools ini dengan Email Marketing, cara ini adalah lebih baik buat masa sekarang.

Tambahan pula, Facebook Messenger boleh diintegrasi dengan platform Chat lain. Dengan kebolehan ini, anda boleh menghasilkan Chat Box anda sendiri dan menghantar newsletter seperti pelancaran produk baru atau promosi terbaru bisnes anda kepada lebih ramai orang dalam masa singkat. Cool right?

#5 Konsisten

Usaha-usaha yang dilakukan dalam Facebook Marketing bukanlah kerja singkat dalam masa satu atau dua hari. Hari ini anda mempromosikan bisnes anda di Facebook, mengharapkan anda mendapat projek besar atau jualan luar biasa pada esok hari adalah sesuatu yang mustahil.

KONSISTEN adalah kata kunci dalam meraih kejayaan dalam pemasaran digital. Anda bukan sahaja memerlukan konten-konten yang bagus tentang bisnes anda untuk dimuatnaik dengan banyak, tetapi yang lebih penting adalah anda konsisten memuatnaik pada setiap hari. Gabungan kualiti, kuantiti dan konsisten akan menaikkan bisnes anda.

You want to bring awareness to your business, show customers that you are dedicated, and that you are a credible source. The more consistent you are with your content means the more consistent and assertive your brand message is.

Paten pemasaran di Facebook memberi impak besar terhadap bisnes anda. Jika anda jarang atau hanya sebulan sekali memuatnaik info atau aktiviti bisnes anda di Facebook, berkemungkinan besar orang luar akan melihat anda tidak serius menjalankan perniagaan. Walaupun produk anda bagus dan berkualiti, bisnes anda tidak akan ke mana apabila mendapat penilaian buruk sebegini. Jadi, ubahlah.

#6 Tingkatkan Potensi Dengan Facebook Ads

Anda dah guna kesemua teknik di atas, tetapi masih belum tercapai apa yang diingini??

Mungkin anda tidak bernasib baik kerana pihak Facebook seringkali menukar algorith platform dan anda tidak terikut dengan update terkini mereka. Ini menyebabkan teknik-teknik yang anda praktikkan secara percuma di atas tidak memberi kesan yang memberangsangkan kepada bisnes anda.

So how can you as a business broaden your influence and get in front of a wider and deeper pool of potential clients on Facebook?

Jadi, apa yang perlu dilakukan?

Anda perlu laburkan wang untuk boost konten bisnes menggunakan Facebook Ads.

Sesiapa Sahaja Boleh Berjaya Dalam Facebook Marketing Malaysia

Hari ini, industri digital marketing Malaysia makin berkembang dan menjadi norma baru dalam berbisnes. Guru atau Sifu yang menyediakan kelas-kelas berbayar Facebook Marketing ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan. Ada kelas percuma, ada kelas berbayar. Sedia maklum, modul yang diajar di kelas percuma biasanya sekadar perkara asas.

Jika ingin meneruskan pengajian, perlu juga membayar kos kelas Facebook Marketing Advance yang berbayar.

Kelas-kelas berbayar sebegini biasanya memerlukan kos tinggi. Itu belum lagi kos yang diperlukan untuk membuat pengiklanan menggunakan Facebook Ads. Hasil pulangan juga bergantung kepada kefahaman dan kemahiran anda membuat tetapan di Facebook Ads. Biasanya, untuk permulaan, hasil yang diingini sukar untuk dicapai. Bermakna, lebih banyak kos yang anda perlukan.

Why not, instead of anda buang masa, buang tenaga dan buang duit, anda upah sahaja mereka yang pakar dalam Facebook Marketing dengan hasil yang lebih dijamin?

Siapa yang pakar dalam Facebook Marketing atau Digitial Marketing Malaysia? Teruskan membaca perkongsian kami di bawah ini.

If you want to improve your marketing efforts through Facebook or want to learn more about how they can help your business, contact the experts at Web Mechanics today.

About Web Mechanics

Web Mechanics is a Digital Marketing Malaysia Agency and have connected with people through serving their business needs by providing insightful data, sophisticated strategies and effective digital marketing experiences. Web Mechanics is a specialists in SEO and PPC campaigns where our roots are steeped in deciphering a brand’s core audience and connecting through the right contents and messages in the proper channels to drive them in your business.

Their analytics team formulates unique strategies for your business nature to get the maximum exposure in Google while spending each penny wisely on SEO. This is not easy but they can do it like a champ.

Along with SEO, they have a separate unique team of experts to serve your SEM and PPC needs. Truly SEM and PPC aren’t about the money train where you just spend to gain a leg up from competitors. Truth is if the crowd doesn’t convert then what’s the point of mass gathering? Ask yourself.

Anda perlu membuat pilihan sama ada ingin laburkan duit anda untuk mendapat ‘sorakan’ atau anda perlu menggunakan sebahagian duit anda untuk membuat keuntungan?

Anda tidak mampu untuk melakukan kedua-duanya, tetapi Web Mechanics can do both! Pilihan di tangan anda..

Kenapa Anda Perlukan Web Mechanics?

  • Anda tidak terikat dengan kontrak dalam tempoh yang panjang.
  • Hasil iklan kreatid adalam milik anda sepenuhnya, walau anda sudah tidak menggunakan servis Web Mechanics.
  • Setiap PPC campaign mempunyai track record, dinilai dan dicapai mengikut kos pemasaran yang anda laburkan.
  • Dedicated Ad account Manager menjadi Penasihat anda bersama-sama tim analisis, designer pakar PPC campaign yang berdedikasi.
  • Laporan bulanan yang terperinci tentang target yang dicapai akan disediakan untuk pemahanan anda yang lebih mendalam.
  • Last but not the least, Web Mechnics want to build a partnership with you, not just to do a job.

Kesimpulan

Tidak dinafikan, 6 Cara Facebook Marketing di atas perlu anda tahu untuk naikkan bisnes anda. Namun, anda tidak perlu tahu dengan terperinci yang pastinya akan memeningkan kepala anda. Sebagai pemilik bisnes, anda hanya perlu mencari mereka yang pakar untuk ‘run’ strategi pemasaran Facebook bisnes anda.

Pastikan Web Mechanics menjadi pilihan No.1 bisnes anda!

Anda upah mereka tidak bermakna anda tidak tahu apa-apa tentang digital marketing. Malah, ia adalah satu keputusan yang bijak. Yang penting, anda akan mendapat keputusan yang terbaik untuk perkembangan positif bisnes anda!

JMR

Yo, it's me, JMR!

View all posts by JMR →

One thought on “6 Cara Facebook Marketing Yang Anda Perlu Tahu Untuk Naikkan Bisnes Anda

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *