Assalamualaikum wbt & Salam hari Jumaat yang penuh baraqah. Sebelum jari lembut aku terus mengetuk papan kekunci, marilah sama-sama kita sedekahkan al-Fatihah kepada mangsa-mangsa kebakaran di Pusat Tahfiz Darul Quran Ittifaqiyah, Dato Keramat. Al-fatihah. Sejak kejadian tragedi yang menyayat hati ini, aku perasan, setengah hari pertama, ramai rakan-rakan di mediaRead More →

Apa Itu Liberalisasi Insurans ? Aku belum study habis pasal liberalisasi insurans yang diperkenalkan di Malaysia sejak 1 Julai 2017 yang lepas. Tengah sibuk-sibuk beraya, tak perasan pula satu lagi rules&regulation baru diperkenalkan di Malaysia. Jom aku kongsikan sedikit info yang aku copy paste dari syarikat insuran kurnia.com . 1.Read More →

Menjelang hari raya, iklan raya best oleh team produksi terbaik Malaysia sentiasa aku tunggu. Ada yang sedih, ada yang kelakar dan ada yang meriah. Setiap iklan raya akan membawa cerita-cerita tertentu dan sarat dengan mesej yang berguna untuk dijadikan panduan dan pedoman dalam kehidupan. Aku perasan, tahun 2017 ini, iklanRead More →

Dividen dan Bonus Tabung Haji Tahun 2016 Pengumuman Dividen dan Bonus Tabung Haji Tahun 2016 memang ditunggu oleh pendeposit-pendeposit terutamanya kaum muslim di Malaysia. Tak kiralah menyimpan di Tabung Haji dengan sebab pelaburan jangka masa panjang atau pun menyimpan dengan sebab ingin mengumpul wang untuk menunaikan haji/umrah. Pengurangan peratus agihanRead More →

Video Klip Lagu SEJATI oleh Faizal Tahir Jarang bagi aku ulang ulang tengok video klip lagu mana-mana penyanyi. Biasanya aku akan tengok sekali lalu jer. Sebab tak banyak yang berjaya menarik perhatian aku. Klise. Cerita dalam lagu kurang. Balik-balik kisah putus cinta-frust-kecewa. Pertama kali aku dengar lirik lagu SEJATI nyanyianRead More →

Betul ke filem terbaru watak animasi kegemaran ramai, Upin & Ipin tidak menepati citarasa ramai ibu bapa? Aku ulangi, ibu bapa. Anak-anak mungkin suka jer..hehe Pengalaman Menonton filem Upin&Ipin Jeng Jeng Jeng. Sebelum aku meneruskan perkongsian pengalaman menonton filem terbaru terbitan gabungan produksi hebat Malaysia- KRU Studios & Les’ Copaque,Read More →

Setelah hampir dua bulan aku installed Pokemon Go, aku mengambil keputusan untuk Uninstalled aplikasi permainan yang menjadi kegilaan peminat Pokemon. Minggu pertama pelancaran aplikasi permainan berhantu ini di Malaysia, fenomena Pokemon Go meletus di kalangan peminat dan juga bukan peminat Pokemon. Masing-masing installed aplikasi dan berusaha mencari Pokestop, mengutip PokeballRead More →

Assalamualaikum dan salam sejahtera.. Lebih kurang seminggu lagi, muslimin-muslimat akan menyambut ‘hari kemenangan‘ selepas sebulan berpuasa. Bermula hari ni, anak-anak perantau akan bergerak pulang menuju ke kampung halaman masing-masing. Kan minggu dah hari raya! Aku? InsyaAllah esok akan bergerak pulang ke Besut. Harapnya, jalan clear! Seronok nak raya? Mestilah seronokRead More →

Sedar tak sedar, dah masuk fasa terakhir Ramadhan pada tahun ini. Selain kewajipan berpuasa di siang hari, Zakat Fitrah juga wajib dibayar bagi individu muslim/muslimat yang berkemampuan dengan syarat-syarat yang ditetapkan. Kadar Zakat Fitrah adalah berbeza mengikut negeri di Malaysia pada setiap tahun. Negeri Kadar Zakat Fitrah 2015 2016 KelantanRead More →

Assalamualaikum wbt dan Salam 9 Ramadhan.. Aku rasa agak cepat masa berlalu di bulan puasa ni. Mungkin sebab masa kerja yang lebih pendek tanpa waktu rehat tengah hari. Balik je dari ofis, gi pasar Ramadhan intai-intai kuih atau lauk yang berkenan di hati. Aku bukan jenis ikut trend, masuk jeRead More →